Tilsyn


Skolen for Livet er som fri grundskole underlagt friskoleloven. I henhold til loven skal vi vælge en certificeret tilsynsførende eller alternativt foretage selvevaluering efter en godkendt model. Vi har valgt have en ekstern tilsynsførende tilknyttet skolen.

Den tilsynsførende har til opgave jf Friskolelovens §9 stk.2:  "at føre tilsyn med elevernes standpunkt i dansk, regning/matematik og engelsk samt med, om skolens samlede undervisningstilbud ud fra en helhedsvurdering står mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen".

Der er også krav om, at den tilsynsførende årligt udarbejder en skriftlig tilsynserklæring, som skal lægges på skolens hjemmeside.

På Skolen for Livet er den tilsynsførende Birgit Trier Frederiksen. Birgit har erfaring både som lærer, seminarielektor og fra Undervisningsministeriet. Læs mere om hende på
www.kropogselvudvikling.dk


Tilsynsrapport for 2016:



Birgit Trier Frederiksen
Seminarielektor





Til skolebestyrelsen.

Tilsynserklæring for Skolen for Livet 2016. Skolekode 280675


Lovgrundlaget.

Grundlaget for tilsynet er beskrevet i ”Bekendtgørelse af lov om friskoler og private grundskoler”
Tilsynsopgaven omfatter
        Elevernes standpunkt i dansk, matematik og engelsk

        At skolens undervisningstilbud ud fra en helhedsvurdering står mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen.

        At skolen overholder kravet i folkeskolen om at forberede eleverne til at leve i et samfund med frihed og folkestyre.
        At undervisningssproget er dansk.


Første indtryk af skolen:

Det første møde med skolen fandt sted i København i efteråret med en grundig orientering om skolens tilblivelse, grundlæggende værdier og pædagogik, indretning, faciliteter og nuværende størrelse.

Skolen for Livet er en nystartet og usædvanlig skole på mange måder.

Skolen holder til på en stor gård på Møn med kæmpe skolekøkkenhave og store marker, der producerer egne grøntsager, alt drevet ud fra økologiske principper. Der er indrettet fine store undervisningsrum, legerum, bibliotek, musikrum og udenoms bygninger med værksteder til bl.a. træ og ler samt legeplads.

Den er derfor rummelig og veludstyret med mange aktivitetsmuligheder til projektarbejder inde som ude, håndværk, teater, musik, leg, dans, historiefortælling, meditation, yoga mm.

Særligt for skolen er også, at der altid er frivillige fra DK og resten af verden, som bor og arbejder på skolen i en periode. De hjælper med rengøring, vedligehold og i sær i skolens store køkkenhave.

Skolens grundstruktur består af aldersintegrerede grupper, der når der arbejdes fagfagligt, opdeles i lille klan, pt. 2.-4. kl og store klan, pt. 5.-7. kl.

Skolen er således ikke opdelt i klasser og fag, men i aldersintegrerede læringsrum med muligheder for mange fagområder og undervisningsformer, herunder barn til barn undervisning (Cooperative Learning)
Der benyttes moderne skolebogssystemer og digitale platforme.

Det faglige indhold er organiseret på 4 måder. Fag fagligt:

Morgensang og møde, meditation el. kropsarbejde, koncentrerede forløb i dansk og matematik.


Auditorie/laboratorie:

Projektbaseret årstidsbestemt undervisning, den historiske dimension. Praktisk/musisk:

Håndværksmæssige projekter. Værkstedsundervisning med fagene som redskaber. Livskundskab:
Historiefortælling, demokrati, fællesskab, nærvær, tillid, selvberoenhed.

Da skolen er lektie- test- og karakter-fri, understøttes læringen og dokumentationen ved individuelle arbejdsbøger, projektperiodebøger, logbøger og selv-evalueringer. Der er voksen rammestyring med lærerne som tovholdere, der arbejder med at identificere børnenes vækstpunkter og udvikle deres potentialer, således at selvstændig tænkning og personlige valg understøttes i læringen.

Ovenstående er uddybende beskrevet på skolens informative hjemmeside.




Grundlaget for det første skolebesøg 5. april 2016.

Jeg har været holdt løbende underrettet om skolens gang via ugebreve, skolens hjemmeside, skriftligt materiale og samtaler med skolen.


Skolebesøget.

Tilsynet har i år været fokuseret på at få et førstehånds indtryk af skolens intentioner              i praksis. Udmøntningen af værdigrundlag, pædagogik og det skolefaglige arbejde.

Kort sagt et billede af skolens trivsels- og læringsmiljø.


Skolefag, fagområder, værksteder.

Morgensang, morgenmøde for hele gruppen.
Samling, krop, sang, plan for dagen.


Dansk

Lille klan, 2.-4. kl.
Læsetræning med opgaver, læseforståelse individuelt med lærerstøtte.
Mini Læseforståelse m. fl. Alinea. Bogkasse med Læse let bøger.

Store klan, 5.-7. kl.

Niveau delt læseforståelse, Alinea. Grammatik direkte, Kreativ skrivning, genrelære, skråskrift øvning.

Matematik.
Lille klan.

Tabelopgaver, tabelstier efter tabelkort som fællesundervisning,
Geometri, former, størrelser, mængder.

Store klan.

Individuelle opgaver med arbejdsark efter læreroplæg om cirkler og arealer. Desuden opgaver efter matematik systemet matematikfessor.dk


Værkstedsfag.
Biprojekt,

En fortsættelse af sidste uges introduktion til Natural Beekeeping og praktisk arbejde med bygning af egne bistader.

Hele gruppen: film om introduktionen af idegrundlaget, materialer og fremgangsmåde. Dernæst oplæg i børnehøjde om projektarbejdets faser og arbejdsform. Tankekort med overskrifter bearbejdet til begrebskort. Organisering af viden ved hjælp og spørgsmål til overskrifterne.

Opdeling i lille og store klan.

Lærerstyret undervisning med gruppearbejde efter tavlegennemgang af processen fra tanker, ideer, spørgsmål til begreber og viden.


Engelsk.- hele gruppen
Små forløb i løbet af dagen, hvor sproget er engelsk og knyttes til aktiviteten.
Sprogfærdighed, udtale og gloseforråd.

Rytmer, trommer og kropsarbejde.- hele gruppen.

Fri bevægelse og stopdans med opgaver til alle har en tromme. Gruppetromning med mange forskellige opgaver og sammenspil individuelt afpasset.

Fælles reaktionsleg med ærteposer til tromning. Afslutning med koncentration og afspænding på gulv.





Opsummering.
Skolen for livet er en lille ny skole med en lovende opstart, befolket af ildsjæle.
Lærerne, forældrene, de frivillige fra nær og fjern og børnene fuld af energi og lyst til at lære.

Med sine fine faciliteter og en hårdt arbejdende gruppe af mennesker, er det en aktiv og veludstyret skole i hastig udvikling og med mange muligheder.

De forskellige læringsforudsætninger stiller store krav til det daglige arbejde med de faglige grundfærdigheder, samtidig med at det er lykkes at opbygge gode relationer i et trygt læringsmiljø.

Samlet set fremstår Skolen for livet med sin faglighed, sine værksteder og de mangeartede tværgående projekter, som et bæredygtigt bud på en anderledes skole, der stræber efter frihed for det enkelte barn i et demokratisk og praktisk læringsmiljø.

Skolen vurderes derfor at kunne måle sig med, hvad der almindeligvis kan ses og kræves i folkeskolen.




Birgit Trier Frederiksen
Certificeret tilsynsførende.