Skolen for Livet er som fri grundskole underlagt friskoleloven. I henhold til loven skal vi vælge en certificeret tilsynsførende eller alternativt foretage selvevaluering efter en godkendt model. Vi har valgt have en ekstern tilsynsførende tilknyttet skolen.
Den tilsynsførende har til opgave jf Friskolelovens
§9 stk.2: "at føre tilsyn med elevernes standpunkt i dansk,
regning/matematik og engelsk samt med, om skolens samlede undervisningstilbud
ud fra en helhedsvurdering står mål med, hvad der almindeligvis kræves i
folkeskolen".
Der er også krav om, at den tilsynsførende årligt
udarbejder en skriftlig tilsynserklæring, som skal lægges på skolens
hjemmeside.
På Skolen for Livet er den tilsynsførende Birgit Trier
Frederiksen. Birgit har erfaring både som lærer, seminarielektor og fra
Undervisningsministeriet. Læs mere om hende på
www.kropogselvudvikling.dk
Tilsynsrapport for 2016:
Birgit Trier Frederiksen
Seminarielektor
Til
skolebestyrelsen.
Tilsynserklæring
for Skolen for Livet 2016. Skolekode 280675
Lovgrundlaget.
Grundlaget for tilsynet er beskrevet i
”Bekendtgørelse af lov om friskoler og private grundskoler”
Tilsynsopgaven omfatter
•
Elevernes standpunkt i dansk,
matematik og engelsk
•
At skolens undervisningstilbud ud fra
en helhedsvurdering står mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen.
•
At skolen overholder kravet i
folkeskolen om at forberede eleverne til at leve i et samfund med frihed og
folkestyre.
•
At undervisningssproget er dansk.
Første indtryk af
skolen:
Det
første møde med skolen fandt sted i København i efteråret med en grundig
orientering om skolens tilblivelse, grundlæggende værdier og pædagogik,
indretning, faciliteter og nuværende størrelse.
Skolen for Livet er en nystartet og
usædvanlig skole på mange måder.
Skolen holder til på en stor gård på Møn med kæmpe
skolekøkkenhave og store marker, der producerer egne grøntsager, alt drevet ud
fra økologiske principper. Der er indrettet fine store undervisningsrum,
legerum, bibliotek, musikrum og udenoms bygninger med værksteder til bl.a. træ
og ler samt legeplads.
Den
er derfor rummelig og veludstyret med mange aktivitetsmuligheder til
projektarbejder inde som ude, håndværk, teater, musik, leg, dans,
historiefortælling, meditation, yoga mm.
Særligt for skolen er også, at der altid er frivillige
fra DK og resten af verden, som bor og arbejder på skolen i en periode. De
hjælper med rengøring, vedligehold og i sær i skolens store køkkenhave.
Skolens
grundstruktur består af aldersintegrerede grupper, der når der arbejdes
fagfagligt, opdeles i lille klan, pt. 2.-4. kl og store klan, pt. 5.-7. kl.
Skolen er således ikke opdelt i klasser og fag, men i
aldersintegrerede læringsrum med muligheder for mange fagområder og
undervisningsformer, herunder barn til barn undervisning (Cooperative Learning)
Der benyttes moderne
skolebogssystemer og digitale platforme.
Det
faglige indhold er organiseret på 4 måder. Fag fagligt:
Morgensang
og møde, meditation el. kropsarbejde, koncentrerede forløb i dansk og
matematik.
Projektbaseret
årstidsbestemt undervisning, den historiske dimension. Praktisk/musisk:
Håndværksmæssige
projekter. Værkstedsundervisning med fagene som redskaber. Livskundskab:
Historiefortælling, demokrati,
fællesskab, nærvær, tillid, selvberoenhed.
Da
skolen er lektie- test- og karakter-fri, understøttes læringen og
dokumentationen ved individuelle arbejdsbøger, projektperiodebøger, logbøger og
selv-evalueringer. Der er voksen rammestyring med lærerne som tovholdere, der
arbejder med at identificere børnenes vækstpunkter og udvikle deres potentialer,
således at selvstændig tænkning og personlige valg understøttes i læringen.
Ovenstående er uddybende beskrevet
på skolens informative hjemmeside.
Grundlaget for det
første skolebesøg 5. april 2016.
Jeg
har været holdt løbende underrettet om skolens gang via ugebreve, skolens
hjemmeside, skriftligt materiale og samtaler med skolen.
Skolebesøget.
Tilsynet
har i år været fokuseret på at få et førstehånds indtryk af skolens intentioner
i praksis. Udmøntningen
af værdigrundlag, pædagogik og det skolefaglige arbejde.
Kort sagt et billede af skolens
trivsels- og læringsmiljø.
Skolefag,
fagområder, værksteder.
Morgensang, morgenmøde for hele
gruppen.
Samling, krop, sang, plan
for dagen.
Dansk
Lille klan, 2.-4. kl.
Læsetræning med opgaver,
læseforståelse individuelt med lærerstøtte.
Mini Læseforståelse m. fl.
Alinea. Bogkasse med Læse let bøger.
Store klan, 5.-7. kl.
Niveau
delt læseforståelse, Alinea. Grammatik direkte, Kreativ skrivning, genrelære,
skråskrift øvning.
Matematik.
Lille klan.
Tabelopgaver, tabelstier efter
tabelkort som fællesundervisning,
Geometri, former,
størrelser, mængder.
Store klan.
Individuelle
opgaver med arbejdsark efter læreroplæg om cirkler og arealer. Desuden
opgaver efter matematik systemet matematikfessor.dk
Biprojekt,
En
fortsættelse af sidste uges introduktion til Natural Beekeeping og praktisk
arbejde med bygning af egne bistader.
Hele
gruppen: film om introduktionen af idegrundlaget, materialer og fremgangsmåde.
Dernæst oplæg i børnehøjde om projektarbejdets faser og arbejdsform. Tankekort
med overskrifter bearbejdet til begrebskort. Organisering af viden ved hjælp og
spørgsmål til overskrifterne.
Opdeling i lille og store klan.
Lærerstyret
undervisning med gruppearbejde efter tavlegennemgang af processen fra tanker,
ideer, spørgsmål til begreber og viden.
Engelsk.- hele gruppen
Små
forløb i løbet af dagen, hvor sproget er engelsk og knyttes til aktiviteten.
Sprogfærdighed, udtale og
gloseforråd.
Rytmer, trommer og kropsarbejde.-
hele gruppen.
Fri
bevægelse og stopdans med opgaver til alle har en tromme. Gruppetromning med
mange forskellige opgaver og sammenspil individuelt afpasset.
Fælles
reaktionsleg med ærteposer til tromning. Afslutning med koncentration og
afspænding på gulv.
Opsummering.
Skolen
for livet er en lille ny skole med en lovende opstart, befolket af ildsjæle.
Lærerne,
forældrene, de frivillige fra nær og fjern og børnene fuld af energi og lyst
til at lære.
Med
sine fine faciliteter og en hårdt arbejdende gruppe af mennesker, er det en
aktiv og veludstyret skole i hastig udvikling og med mange muligheder.
De
forskellige læringsforudsætninger stiller store krav til det daglige arbejde
med de faglige grundfærdigheder, samtidig med at det er lykkes at opbygge gode
relationer i et trygt læringsmiljø.
Samlet
set fremstår Skolen for livet med sin faglighed, sine værksteder og de
mangeartede tværgående projekter, som et bæredygtigt bud på en anderledes
skole, der stræber efter frihed for det enkelte barn i et demokratisk og
praktisk læringsmiljø.
Skolen
vurderes derfor at kunne måle sig med, hvad der almindeligvis kan ses og kræves
i folkeskolen.
Birgit Trier
Frederiksen
Certificeret
tilsynsførende.