4 slags undervisning
I den daglige praksis
organiseres undervisningen på fire måder. En opbygning der skaber
variation i hverdagen, tilgodeser mange intelligenser og inddrager
forskellige læringsstile.
Fag fagligt
Fag fagligt
Vi starter dagen med
morgensang og morgenmøde: Hvad skal vi i dag? Hvad har vi på hjerte?
Meditation, kropsstræk, praktisk eller lille oplæg. Derefter er tiden
opdelt i et koncentreret forløb i dansk og matematik. Læsning,
skrivning, matematikstrategier, kursus i plus/minus/gange/dividere. Vi
har ingen klasser, men børnene arbejder på hvert sit individuelle
niveau/“level”, ligesom i computerspil. Når man har lært de ting, der
hører til pågældene niveau, stiger man til det næste – alt afhængigt af,
hvor man er i sin udvikling og hvad der ellers sker i éns liv. Børnene
kan bestemme om de vil arbejde periodevis med matematik eller dansk
eller skifte i timen med 20 min. af hver.
Auditorie/Laboratorie
Anden skoletid er
projektbaseret. Projektoverskrifter kan lyde- “hvad kan vi lære af
naturen”, “teater”, “affald”, “saftig abc”, ”julens historie” eller
andet. Temaet i projektet er årstidsbestemt, tværfagligt defineret og
har individuelle læringsmål. Undervisningen er tilrettelagt af lærere,
men interessen for et givent område i projektet, kan være afgørende for,
hvad du laver og med hvem. Her vekselvirkes mellem fælles oplæg,
gruppearbejde eller individuelle underemner. Sprog og fortælletimer
ligger typisk også her.
Praktisk/musisk
Over middag fortsætter
projektundervisningen, men nu af håndværksmæssig karakter - byg en båd,
sæt klasselokalet i stand, upcycling/skrotkunst, keramik, musik,
tegne/male eller havearbejde. Fagene indgår som vinkel på projektet.
Matematikken kan være redskab til at bygge båden, men også natur/teknik,
dansk, håndværk/design og historie indgår fx her.
Vi mener, at en del af
hjernens visdom beror på hændernes visdom. Børnenes arbejde med hænderne
i forskellige materialer lægger grunden til hjernens bearbejdning af
mere abstrakte materialer senere hen.
Vi lægger stor vægt på
at kæde værkstedsundervisningen sammen med formidling og refleksion, for
netop at styrke sammenhængen mellem hændernes formåen og hjernens.
Vi mener også, at det
styrker børns selvstændighed og problemløsningskompetencer at arbejde
sig frem til materielle løsninger og udtryk. Vi vil gerne opdrage børn
til selv at kunne løse praktiske opgaver og til at se, at
småreparationer eller projekter nemt kan være en del af dagligdagen i
stedet for at smide væk og købe nyt. Det lægger også grunden for en åben
og løsningsorienteret indstilling på det mere abstrakte, intellektuelle
plan.
Livskundskab
Vi bruger meget tid på livet. På at lære af det der opstår når vi er mange mennesker sammen. Vi bruger livsberigende kommunikation som et redskab til at løse konflikter og til at blive klogere på hvordan vi bryder uheldige handlingsmønstre.
Vi er inspireret af Børns Livskundskab der arbejder meget med nærværs- og tillidsøvelser, og vi praktiserer yoga og laver ofte små meditationsøvelser.
Gennem historiefortælling lærer vi børnene at lytte, og giver dem en dyb forståelse af de udfordringer vi som mennesker står over for. Myter og fortællinger bringer os visdom og styrke til at overkomme livets udfordringer.
Børnene leder selv vores skolemøder, hvor de også kultiverer deres lytning og lærer at forstå hvordan gode argumenter og demokratiske beslutninger skaber et stærkt fællesskab.
Livskundskab
Vi bruger meget tid på livet. På at lære af det der opstår når vi er mange mennesker sammen. Vi bruger livsberigende kommunikation som et redskab til at løse konflikter og til at blive klogere på hvordan vi bryder uheldige handlingsmønstre.
Vi er inspireret af Børns Livskundskab der arbejder meget med nærværs- og tillidsøvelser, og vi praktiserer yoga og laver ofte små meditationsøvelser.
Gennem historiefortælling lærer vi børnene at lytte, og giver dem en dyb forståelse af de udfordringer vi som mennesker står over for. Myter og fortællinger bringer os visdom og styrke til at overkomme livets udfordringer.
Børnene leder selv vores skolemøder, hvor de også kultiverer deres lytning og lærer at forstå hvordan gode argumenter og demokratiske beslutninger skaber et stærkt fællesskab.
Grundtvig
Det
vigtigste for Grundtvig var, at folket havde en kritisk selvstændig
stemme i forhold til magten, hvad enten det nu var en konge eller en
folkevalgt regering. Det krævede ytringsfrihed, men det krævede også en
myndig og oplyst befolkning, som var i stand til at være kritisk. Det
duede elitens latinskoler ikke til, mente han. De gav klassiske
kundskaber, men ikke den altafgørende "Oplysning om Livet". Et af hans
yndling udtryk for højskolen var netop "Skolen for Livet". Latinskolen
anså han derimod for at være en død skole, der ikke havde forbindelse
til den virkelige verden.
Intet måtte spærre
vejen for den frie samtale. I det hele taget skulle undervisning bygge
på samtale og udveksling af erfaringer. Grundtvig brød sig derfor heller
ikke om eksamen, som han mente, var en slags forhør snarere en
udviklende samtale. Et vigtigt led i Grundtvigs pædagogiske ideal er, at
undervisning aldrig må stille sig i vejen for menneskets medfødte
nysgerrighed.
Fag i projektperioder
Vores projektperioder
er som udgangspunkt tværfaglige.Vi har altid frivillige fra rundt om i
verden til at hjælpe på skolen. De er med til at skabe et internationalt
miljø, bidrager med sprogundervisning og en bred vifte af andre
kundskaber. Vi gør endvidere brug af forældre, gæstelærere,
professionelle faglærere, teaterfolk, filmmagere og håndværkeres
erfaringer og faglige kompetencer, ved at de fx har undervisningsforløb i
en projektperiode, der matcher deres faglige viden. Eller de kommer og
fortæller om deres job, uddannelse eller virksomhed, som eksempel på
hvordan personen arbejder i sit erhverv.
Miljøet
Skolens fysiske rammer
er på Tranemosegård,Kostervej 60, Møn. Gården indeholder to store
køkkener, 3 store stuer, mindre undervisningslokaler, udenoms bygninger,
værksteder, orangeri, stald og lade. Vi producerer vores egne grønsager
i vores 1000 m2 store skolekøkkenhave og har derudover 4 ha økologisk
jord og egen strand. Bussen kører fra Stege og Sjælland og har
holdeplads ved døren.
Skolen lejer
bygningerne af Botaniq, en vegansk økorestaurant iKbh, og forvalter de
omkringliggende marker, der skal plantes til med afgrøder til forsyning
af restaurant og skole. Vækst og dyrkning bliver drevet ud fra
økologiske principper om permakultur. Dvs. tilplantning af en varieret
og permanent kultur, nyttetræer, bærbuske og skovhave, der giver årlig
afkast uden at jorden opdyrkes og udpines. En biodiversitet, der
tillader andre vækster, insekter, honningbier og dyr at leve i permanent
og uforstyrret sameksistens.
Skolerum, værksteder,
haver istandsættes og indrettes ud fra æstetiske principper og
bæredygtige materialevalg, upcycling, godt håndværk og nul plastik.
Hverdagen
På vores skole arbejder
vi i projekter. Projekterne kan være på en, to eller tre uger. Fælles
for dem er, at vi erfarer, sanser, undersøger, eksperimenterer, læser,
producerer inden for et overordnet tema og indarbejder forskellige typer
af læring i projektet: humanistisk, naturvidenskabeligt, bevægelse,
udeskole, fællesskab, sang, håndværk, æstetik, besøg af mennesker, besøg
andre steder og meget mere. Derfor har vi en fast grundstruktur afløst
af turdage, men ikke et fast skema, da vi ikke kun skal være
omstillingsparate, men også forundringsparate.
Dagens grundskelet, er bygget op således:
Skolen er lektiefri.
Når børnene har fri, har de fri. Vi fordyber os i skoletiden, hvor alle
har samme vilkår. Dette for at fremme lighed, rum til fordøjelse,
fornøjelse, familie og livlig leg.
Aldersintegrering
Vi arbejder
aldersintegreret for at sikre, at det enkelte barns personlige, faglige
og sociale trivsel og læring tilgodeses på tværs af alder, samt at
børnene fra starten af ”netværker” på tværs af alderstrin. Vi tror på,
at det styrker børnenes udvikling og evne til at samarbejde, at de er
sammen med både ældre og yngre – og ved selv at prøve begge roller.
Arbejdet på tværs af
alderstrin optimerer den faglige opdeling og giver mulighed for barn
-til- barn undervisning (cooperative learning). Den aldersintegrerede
undervisning udnytter med andre ord i højere grad diversiteten i
børnegruppen. Ligesom mennesker i det omgivende samfund finder vores
børn sammen ud fra interesse, jævnbyrdighed eller nysgerrighed mere end
de finder sammen pga alder. En stor del af undervisningen er
tilrettelagt i projektperioder, hvor undervisningen foregår i
fællesskab, grupper og på individuelle niveauer/vækspunkter i stedet for
det klassetrin man aldersmæssigt hører til.
Hvis det af faghensyn er hensigtsmæssig at dele børnene i alder, deles de i store og lille klan. Lille klan er i vores nuværende børnegruppe fra 2. - 4. klasse og store klan fra 5. -7. klasse
Hvis det af faghensyn er hensigtsmæssig at dele børnene i alder, deles de i store og lille klan. Lille klan er i vores nuværende børnegruppe fra 2. - 4. klasse og store klan fra 5. -7. klasse
Evaluering
For at fremme et
livfuldt fælleskab uden konkurrence og social og faglig ulighed er vi en
test og karakterfri skole. Børnene fremstiller deres egne
projektperiodebøger, de skriver logbog og har individuelle arbejdsbøger,
i forskellige fag, der giver et rigt og detaljeret indtryk af det
arbejde, de har lavet. Læreren evaluerer og bliver klogere på barnets
udvikling for at kunne planlægge og tilrettelægge undervisningsmetoder,
der gavner det enkelte barns indlæringspotentiale. Børnene engageres
selv i at evaluere deres fremskridt, vækstpunkter og udfordringer- på
aldersvarende vis – og bliver hermed bekendt med egen udvikling.
Viden er mere end ord
og tal og det er sværere at bedømme kreativ udvikling end at teste
faktuel viden. Vi mener, at børn skal have lov til at være børn, og vi
tester, vejer og måler dem ikke - Vi ser dem. Vi ser de styrker og
kvaliteter, de hver især har og bygger vores undervisning på det.
I fag faglige timer
arbejder vi hovedsagelig i arbejdsbøger fra Alinea, Komma og Gyldendal
eller på digitale platforme i dansk og matematik, der selvregulerer
individuel progression. Feedback til hjemmet om barnets fremskridt
foregår via to skolehjem samtaler om året, og der er mulighed for flere
møder efter behov. Forældrene er altid velkomne til at kontakte skolen
angående barnets standpunkt. Vi lægger vægt på et tæt skolehjem
samarbejde.
Leg som livslæring
Megen læring sker
gennem leg. Når børnene leger, koncentrerer de sig, fordyber sig, prøver
sig frem og er kreative. Børnene får her igennem mulighed for at
udvikle deres fulde potentiale, hvilket skaber et godt selvværd og en
sund selvtillid. Det er en vigtig egenskab at være social og kunne
tilpasse sig fællesskabet.
De urkræfter der styrer leg og de færdigheder der læres gennem leg, kan overføres til alle livets forhold. Vi har derfor for øje, hvor vigtigt det er, at børnene får lov til bare at være børn og lege uden voksnes forventninger om, at legen skal have et formål og resultere i en form for tilsigtet læring.
De urkræfter der styrer leg og de færdigheder der læres gennem leg, kan overføres til alle livets forhold. Vi har derfor for øje, hvor vigtigt det er, at børnene får lov til bare at være børn og lege uden voksnes forventninger om, at legen skal have et formål og resultere i en form for tilsigtet læring.
Elektroniske medier
Skolen har en
mobilkurv, hvor børnene afleverer deres mobiler i skoletiden. Mobilerne
er kun tilgængelige som kommunikations- og arbejdsredskab. Vi arbejder
ofte med digitale platforme og computere er derfor et vigtigt værktøj i
undervisningen.
Medbestemmelse
Vi prioriterer at
børnene får ejerskab over egen læring – ikke ansvar for. Via dialog
mellem det enkelte barn og læreren bestemmes næste projektperiodes
individuelle fokus. Børnene medbestemmer projektugernes indhold.
Vi beytter ikke
kadaverdisciplin og skældud, men nærer den livsberigende relation gennem
ikke voldelig kommunikation, konflikløsning, demokrati og
medbestemmelse.
Det er ikke tilladt at
forstyrre andres undervisning, det er til gengæld tilladt at forlade
undervisningen under aftaleforhold med voksen.
De voksne har definitionsmagten i relationen til det enkelte barn og dermed ansvaret for at variere og tilpasse undervisningen så den fordrer engagement, glæde og deltagelse for alle.
De voksne har definitionsmagten i relationen til det enkelte barn og dermed ansvaret for at variere og tilpasse undervisningen så den fordrer engagement, glæde og deltagelse for alle.
Differentiering
At undervise går ud på
at hjælpe andre med at opdage deres kreative potentiale fx spille et
instrument, danse, skrive eller være god til gymnastik.
Vi tager udgangspunkt i det enkelte barns vækstpunkt og stilladserer barnet i dets zone for nærmeste udvikling.
Vi arbejder med
opdagende skrivning/ børnestavning. Vi skriver os ind i læsningen og
alle arbejder på eget niveau, der findes ikke rigtig og forkert i
opdagende skrivning, der findes skriveprocesser.
Vi arbejder med
Sokratisk/ dialogisk samtale og åbne spørgsmål, der peger på utallige
svar og løsninger, samt åbne opgaver med ditto forskellige
opgaveløsninger.
Motivation og Mening
Undervisning er så
følsom en relation, at læreren med en henkastet bemærkning, et løftet
øjenbryn eller et bestemt stemmeleje kan gøre os nysgerrige og sende os
af sted på en livslang uddannelsesrejse – eller omvendt forhindre os i
overhovedet at tage det første skridt.
Motivation har noget at
gøre med vores skolekultur. Det handler om værdier, stemning,
omgangstone og relationer. Vi vil gerne være et sted, hvor børn og
voksne ikke mister sin barnlige begejstring, hvor vi har appetit på
læring, hvor vores hjerner holdes vågne, opmærksomme og livskraftige.
Hvor vi har kærlighed til livet og ikke bliver uddannet ud af det.
Mening motiverer! Eks.
Er leveren hjælper for kroppen, kroppen hjælper for leveren, vi og vores
krop er et kredsløb. Systemisk og eksistentiel viden giver mening for
os alle, vi skærper lytning, bevæger vores kroppe med visdom,
fortællinger, sund føde, dans og sang.
Vi lærer ikke for lærerens skyld, men vores egen! Vi roser for indsats, ikke resultat. Vi er alle forskellige, ualmindelige unikke og helt normale. Målet er at gøre børnene til frie, ansvarsfulde og selvstændige mennesker med en sund dømmekraft.
Vi lærer ikke for lærerens skyld, men vores egen! Vi roser for indsats, ikke resultat. Vi er alle forskellige, ualmindelige unikke og helt normale. Målet er at gøre børnene til frie, ansvarsfulde og selvstændige mennesker med en sund dømmekraft.
Voksen rammestyring
En del af lærernes opgaver på skolen er at opmuntre, identificere og udvikle.
Opmuntre: Vi vil
opmuntre børnene til at tro på deres kreative potentiale og styrke deres
selvværd og -tillid. Opmuntring handler om at motivere, være
fordomsfrie, at vove noget, tage initiativ, være vedholdende, fleksibel i
forhold til skæve begyndelser, overraskende forløb og blindgyder.
Identificere: Vi
identificerer børnenes vækstpunkter og afstemmer deres læring derfra. Vi
hjælper børnene med at opdage kærligheden til bestemte ting, hvad de
hver især er gode til og brænder for.
Udvikle: Vi udvikler de
færdigheder, der giver børn mod på at kaste sig ud i kreative
aktiviteter. Vi skaber rammerne om en kultur, der giver børnene mod og
tro til at turde tænke selv og tage personlige valg.
Målet er at ruste
børnene til at kunne håndtere nye udfordringer, at udvide deres
opmærksomhed i forhold til deres medmennesker, dem selv og til verden,
samt anspore dem til at være åbne for nye tanker. Lærerene er tovholdere
på møder og tværfaglige projektuger afstemt efter fælles mål og
børnenes ønsker. Lærerne skaber rammer og oplæg, arrangerer gæstelærere
og giver byggeklodser til læringsfællesskabet, hvori børnene kan gå i
aktion.
Ledelsesstil og Supervision
Fælles kurs med
ledelsesfrihed, lærerfrihed, forældrefrihed – vi har øjnene på
børnene. Familieterapeut Mette Folmer er tilknyttet skolen som
supervisor. Lærerne modtager løbende supervision. Vi prioriterer at yde
tilskud til familier og børn med behov for rådgivning. Herunder er et
tæt samarbejde med familieterapeut, forældre og skole et vigtigt redskab
til problem- og konfliktløsning.
Selvberoenhed
Selvberoenhed betyder,
at man er bevidst om hvad der foregår i egne processer: Jeg kan selv og
jeg mestrer mit liv. Det er evnen til at navigere i sit liv, vælge selv
og tage konsekvensen af sine valg. Vi vil gerne danne fritænkere, der
evner at gå i dialog med sine drømme, følelser, medmennesker og naturen.
Vi kultiverer vores selvberoenhed via visdom, fortælling,
opmærksomhedsøvelser, meditation, yoga, håndværk og kunstneriske udtryk.
Kreativitet i undervisningen
`Kreativitet er helt afgørende for, at vi kan leve det liv vi gerne vil og for at skabe en verden, der er værd at leve i´ Kenn Robinson.'
Ligesom fysisk
udfoldelse hænger direkte sammen med vores sundhed og velbefindende,
beskæftiger kunst sig med at udtrykke menneskets natur og eksistens.
Gennem eksempelvis musik, håndværk, fortælling, dans, tegning og drama
giver kunsten form til de følelser og sansninger, som danner rammen om
vores liv. Den beskriver på sin egen måde vores forhold til andre
mennesker og vores tanker om verden.
At beskæftige sig med kunst og lære om kunst har stor betydning for vores intellektuelle udvikling. Når vi skaber kunst eller oplever kunst, får vi indtryk af, hvor mangfoldig den menneskelige intelligens er. Kunst er en af de mest levende udtryksformer i menneskelig kultur. Hvis vi vil forstå, hvordan vores eget samfund og andre kulturer og fællesskaber fungerer, er vi derfor nødt til at beskæftige os med kunstneriske udtryk.
At beskæftige sig med kunst og lære om kunst har stor betydning for vores intellektuelle udvikling. Når vi skaber kunst eller oplever kunst, får vi indtryk af, hvor mangfoldig den menneskelige intelligens er. Kunst er en af de mest levende udtryksformer i menneskelig kultur. Hvis vi vil forstå, hvordan vores eget samfund og andre kulturer og fællesskaber fungerer, er vi derfor nødt til at beskæftige os med kunstneriske udtryk.